Mauricio.reismee.nl

Rondreis Zuid-Europa - Dinsdag 20 juli 2010 - Dag 3 - Prego! Prego! I think we won't get in...

Vanmorgen weer op tijd opgestaan om optimaal van de dag te kunnen genieten. Na het ontbijt mezelf nog lekker opgefrist, rugzak om en op naar het centrum. Bij het ontbijt had ik al gemerkt dat het vandaag minimaal net zo heet was als gisteren! Van het lekkere gevoel dat ik had na mijn douche, was na 15 minuten niets meer over... Maar ja, vol goede moed kom ik aan bij Stazione Termini. Ik pak de plattegrond van Rome voor me en besluit om metrolijn A te pakken en bij halte Barberini uit te gaan stappen, om van daaruit een flinke wandeling te maken richting het Pantheon. Onder de grond, wachtende op de metro, geniet ik even van de koele wind die door de tunnels waait. Dat is elke keer weer lekker als je op de metro staat te wachten. En ik heb geluk, want ik heb één van de nieuwe metro's en deze zijn voorzien van airco! :-) Heerlijk!! Aangekomen bij Barberini stap ik uit en loop de trap op... Even snel kijken op de kaart welke kant ik het beste op kan lopen... De mooiste/leukste route naar het Pantheon is volgens mij door allerlei kleine, oude straatjes. Soms loop je opeens langs een (kleine) markt en het volgende moment is het zo rustig, dat je niet eens doorhebt dat je in een metropool bent. Na een wandeling van ongeveer 40 minuten kom ik aan bij de achterkant van het Pantheon en steek ik Piazza Minerva over. Aan de achterkant van het Pantheon eet ik in de schaduw een heerlijk pistoletje met kaas en drink nog even goed en ga dan naar de voorkant van het Pantheon. Op de plaatjes in mijn boek en op internet had ik al gezien dat het er mooi uit moest zien... Alleen was er een kleine teleurstelling toen ik aan de voorkant kwam... De helft van het Pantheon stond in de steigers om gerenoveerd te worden... :-( Jammer voor de foto, maar toch niet minder mooi om hier te staan. Na een aantal minuten rondgekeken te hebben, loop ik verder... Er komt een enorme groep met toeristen voorbij die achter een gids aanlopen. Ik waag de gok en hoop dat ze op weg zijn naar iets leuks... Of misschien wel naar de bus, maar dat zie ik dan wel weer... Het blijkt een goeie gok geweest, want we komen uit bij een langwerpig plein met 3 fonteinen. Ook is er een mooi gebouw, dit blijkt een oud paleis te zijn! Hier nog snel even een leuke foto laten maken voor een fontein en daarna richting Campo di Fiori. Hier schijnt 's ochtends de mooiste Romeinse markt te zijn... Omdat het niet echt vroeg meer is, blijkt dat de markt al een beetje ten einde is. Ik loop nog een beetje rond door de kleine steegjes en dan komt het voetbalbloed toch een beetje bij mij naar boven en besluit ik op zoek te gaan naar Stadio Olympico waar AS Roma en Lazio Roma hun thuiswedstrijden spelen. Ik vraag bij een metrohalte hoe ik daar het beste kan komen en iemand legt mij in gebrekkig Engels uit dat ik het beste bij Flaminio uit kan stappen en vanaf daar metrobus 2 pakken naar het stadion. Ik stap de metro in en kom bij Flaminio aan en vraag daar nogmaals aan iemand hoe ik bij het stadion kom. Deze wijst mij waar ik metrobus 2 kan pakken en een aantal minuten later zit ik in de metrobus... Gaat goed! :-) Aan een man in de metro vraag ik bij welke halte ik eruit moet voor Stadio Olympico. Hij vertelt mij dat ik 2 haltes later uit moet stappen. Als we dichter bij die 2e halte komen, zie ik al een lichtmasten van een stadion, maar kan me niet voorstellen dat dit nou het Stadio Olympico is waar Lazio en AS Roma spelen. Toch stap ik uit en loop richting het stadion. Een beetje een teleurstelling als je het zo ziet, maar de hekken staan open, dus ik kan wel naar binnen. Eenmaal binnen weet ik het zeker! Dit is niet het Stadio Olympico. Hier passen nooit ruim 70.000 mensen in. Toch maak ik nog snel even wat foto's en ga dan weer terug richting de metrobus. Onderweg vraag ik een man of dit het stadion is waar AS Roma en Lazio Roma hun thuiswedstrijden spelen. Hij legt me uit dat ik de metrobus weer in moet stappen en uit moet stappen bij Piazza Mancini en daar een loopbrug over moet en dan zie je het stadion liggen. Ik stap weer in en kom een aantal minuten later bij Piazza Mancini. Hier vraag ik welke kant ik op moet voor het stadion. Dan kom ik bij de brug en zie het stadion in de verte al. Dat lijkt er meer op! Eindelijk het goede stadion. Nu nog een weg naar binnen zien te vinden. Het is heel rustig bij het stadion en af en toe zie je binnen de hekken een auto rijden. Er moet dus een weg naar binnen zijn. Als ik om het stadion loop, zie ik 2 meiden en een jongen bij een slagboom staan. Het blijken Engelsen te zijn en zij willen ook naar binnen, maar de man bij de slagboom schijnt geen Engels te kunnen... Toch maar proberen, want ik wil wel graag een foto maken in het stadion... Ik loop naar de man toe en krijg gelijk te horen dat hij geen Engels spreekt. Samen met de Engelsen besluiten we te proberen 'stiekem' achter het hokje van de man langs te lopen... Na een aantal meter komt hij woest zijn hokje uit en spreekt waarschijnlijk een aantal stevige Italiaanse woorden uit gevolgd door 'Prego! Prego!' Het gaat dus echt niet lukken om binnen te komen... Zonde!! Dan maar terug naar het centrum... Wel balen zeg! Eenmaal terug bij Flaminio ga ik nog even richting Villa Borghese... En nadat ik hier ook geweest ben weer terug naar Stazione Termini om vervolgens terug te keren naar mijn hotel... Onderweg nog een lekker broodje gegeten en wat spullen gehaald voor in m'n minibar... En nu een einde maken aan mijn verhaal voor dag 3. Ik ga nu nog even de stad in om Rome by night te bewonderen en vlieg morgenmiddag naar Madrid... Arrivederci!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!