Mauricio.reismee.nl

Rondreis Zuid-Europa - Maandag 19 juli 2010 - Dag 2 - First day trippin' in Rome

Nadat ik mijn wekker hoorde afgaan om 08:00 dacht ik: 'Neeee, nog niet!!' En wat is nou het voordeel van wakker worden op vakantie... Je moet niks! Hoewel het tegen m'n gevoel inging, heb ik de wekker een uurtje later gezet en heb nog heerlijk een klein uurtje geslapen... Toen de wekker daarna ging, voelde ik me een stuk beter! Nog heel even wakker worden, want dat heb ik altijd even nodig en vervolgens even snel wat aangetrokken om te gaan ontbijten. Het ontbijt was niet echt uitgebreid, maar ik ben toch maar zoveel mogelijk gaan eten en drinken, zodat ik voorlopig vooruit zou kunnen. Na het eten snel even douchen en aankleden en op naar het centrum. Op nog geen 100 meter van mijn hotel stopt de metro die me naar Stazione Termini brengt. Van daaruit kun je bij bijna alle grote bezienswaardigheden in Rome komen. Bij de ticketautomaat heb ik een toeristenkaart gekocht voor €11,-. Met deze kaart kun je 3 dagen lang onbeperkt reizen met het openbaar vervoer in Rome. Ideaal!! Als eerst heb ik de metro vanaf Termini naar Colosseo genomen en zoals je waarschijnlijk al vermoedt, is dat het metrostation bij het Colosseum van Rome. Zodra je buitenkomt zie je meteen de buitenkant van de indrukwekkende arena. Nadat ik eerst een rondje om het Colosseum heb gelopen en belaagd ben door mensen die een 'guided tour' aanbieden, besluit ik te gaan kijken hoe ik naar binnen kan. Ik besluit de aanbiedingen van de 'guided tour' (vooralsnog) af te slaan en ga kijken waar ik 'gewoon' een kaartje kan kopen voor de entree. Deze rij blijkt echter gigantisch en na 5 minuten wachten en nog niet veel opgeschoten te zijn, besluit ik toch maar te informeren bij een 'guided tour'. Deze blijkt €20,- en een los kaartje kost €9,-... Ik vraag nog even voor de zekerheid of ik dan niet zolang in de rij hoef te staan en dit blijkt niet het geval, dus vooruit dan maar! Er wordt een rood stickertje op m'n borst geplakt en de tour kan beginnen. Onze gids begint buiten het Colosseum een verhaal en na zo'n 10 minuten historie mogen we achter hem aan lopen en lopen de lange rij wachtende mensen voorbij. Wat een heerlijk gevoel was dat! Aangekomen bij de ingang blijkt dat er iets niet helemaal goed is gegaan met onze gids. Ik had het idee dat hij op z'n kop kreeg van de mensen bij het Colosseum, want wij bleken geen entreekaartjes te hebben. Omdat er achter ons ook nog mensen van een andere 'guided tour' kwamen, moesten we met een andere man meelopen en daar even wachten. Hier had ik weinig zin in en besloot 'stiekem' mij los te maken van de groep en ging zelf het Colosseum in. De enige reden dat ik de 'guided tour' nam, was om snel binnen te komen en dat was me nu gelukt... Aangekomen in de arena voel ik hoe het vroeger geweest moet zijn. Toen honderden jaren geleden gladiatoren hier elkaar probeerden af te maken! Hoe het volk schreeuwde tijdens de gevechten of de klopjachten op dieren... Eigenlijk te gruwelijk voor woorden... Nadat ik de hele arena helemaal rond ben geweest en nog even in de schaduw heb genoten van het uitzicht, ga ik naar de 'uscita/exit'... Daarna kijk ik in mijn ANWB-boekje over Rome wat er nog meer in de buurt van het Colosseum is. Op loopafstand ligt het Forum Romanum (Romeins voor marktplein). Het Forum was in de gloriedagen van het Romeinse Rijk het centrum van de stad... Omdat ik het grootste gedeelte van het Forum van buiten al gezien had, besloot ik om geen entreekaartje te kopen en liep gewoon verder naar een ander mooi gebouw wat ik even verderop zag... Dit was het 'Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele ll'. Een prachtig gebouw met standbeelden met paarden en ruiters. Nadat ik ook hier een paar mooie foto's heb gemaakt, ga ik terug naar de metro om naar het Sint-Pietersplein te gaan. Misschien dat de Paus me nog wil 'bedanken voor die bloemen'. Vanaf metrohalte Ottaviano is het nog een paar honderd meter lopen en dan kom je aan op het immense plein. Hier staan jaarlijks tienduizenden mensen als de Paus zijn paaszegen 'Urbi et Orbi' (voor de stad en de wereld) uitspreekt. Ook hier heb ik weer een paar mooie foto's gemaakt. Nadat ik ook hier even lekker een plekje in de schaduw heb gezocht om even lekker wat te drinken en van het uitzicht te genieten, ga ik weer verder... Helaas mag je Vaticaanstad niet in, dus besluit ik een beetje rond te lopen in de omgeving van het Sint-Pietersplein en kom terecht bij 'Castel Sant' Angelo'. Ziet er wel leuk uit, maar is niet echt heel bijzonder. Dan lees ik in m'n boekje dat er ergens in het midden van de Tiber (rivier door Rome) een eilandje moet zijn. Ik besluit met de bus die kant op te gaan en stap in de buurt uit. Aangekomen bij het eiland valt het een beetje tegen en maak ik even snel een foto, want dan kun je toch laten zien dat je er bent geweest, en ga daarna weer verder. Ik ga met de metro naar Testaccio. Volgens het boekje is dit een wijk met barretjes waar op maandagavond live-muziek zal zijn. Het is een uur of 18:00, dus ik besluit maar even te gaan kijken. Leuk! Maar eenmaal aangekomen bij Piramide (de metrohalte bij Testaccio), blijkt het niet zo leuk te zijn als ik gehoopt had... Na een wandeling rond Monte Testaccio (wat de 'hotspot' zou moeten zijn) loop ik zonder ook maar één muzieknoot te hebben gehoord terug naar de metro. Waarschijnlijk moet je hier rond een uur of 23:00 zijn, dan is het misschien wat levendiger...

Dan begin ik toch wel moe te worden en ga als afsluiting van mijn dag naar 'Fontana di Trevi'. Voordat ik vanaf het metrostation naar de fontein loop, koop ik nog een lekker stokbroodje met ham en kaas en besluit deze bij de fontein op te gaan eten. Wat een drukte hier ook weer! Op een trapje pak ik mijn broodje en kijk hoe mensen een muntje in het water gooien in de hoop hier ooit nog eens terug te keren... Dat moet ik zelf natuurlijk ook nog even doen en vraag een vrouw dit vast te leggen op de foto! ;-) Na een half uurtje genieten van deze mooie plek, keer ik terug naar het metrostation om via Termini de metro te pakken naar Villini. Rond 21:00 stap ik mijn hotel weer binnen en ben nu dit verhaal aan het typen... Nu nog even een paar leuke foto's plaatsen... En dan lekker naar m'n bedje... Morgen wordt weer een lange en hete dag!

Arrivederci!!

Reacties

Reacties

Daphne

Schat,,
Wat gaaf allemaal:D
Weltrusten voor zo!!
heel veel plezier nog;)
Love u

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!